Site Overlay

Zitting Raad van State over poller Nederhoflaan: SAM aanwezig, bestuur bewonersvereniging schittert door afwezigheid

Laatste update: 3 juni 2026

Foto: Raad van State/Tineke Dijkstra

Vandaag diende bij de Raad van State het hoger beroep over de omstreden pollerinstallatie aan de Nederhoflaan. Stichting Arcadisch Madestein (SAM) was als direct belanghebbende aanwezig om het standpunt voor een veilige buurt te verdedigen. De Bewonersvereniging Vroondaal Hofstedepark en een bewoner van de Oostmadeweg waren de andere belanghebbenden. Ook waren twee vertegenwoordigers van het college van burgemeester en wethouders van Den Haag (verweerder) aanwezig. Opvallend genoeg liet de partij die het hoger beroep zelf had aangespannen – de Bewonersvereniging Vroondaal Westmadepark – het voor de tweede keer op rij afweten. Alleen de bewoner van de Markgraaflaan (appellant) was eveneens aanwezig.

Het hoger beroep werd ingediend door de Bewonersvereniging Vroondaal Westmadepark en een bewoner van de Markgraaflaan. Zij maken hiermee bezwaar tegen eerdere uitspraken in diverse rechtszaken die zij waren gestart tegen de komst van de poller. (Zie de links onderaan dit artikel voor de voorgeschiedenis).

SAM kiest voor veiligheid

Voor Stichting Arcadisch Madestein is de aanwezigheid bij deze zitting vanzelfsprekend. SAM is en blijft een groot voorstander van de inmiddels geplaatste pollers. Sinds de ingebruikname is de verkeersveiligheid in de wijk aantoonbaar verbeterd, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en spelende kinderen. Wij blijven ons dan ook hardmaken voor het behoud van deze maatregel.

Een lege bestuurstafel: een herhaling van zetten

Des te opmerkelijker was de situatie in de rechtszaal vandaag. Ondanks het feit dat de bewonersvereniging zelf de juridische procedure heeft doorgezet, was het bestuur voor de tweede maal niet aanwezig op de zitting.

Naar verluidt was één persoon wegens ziekte verhinderd — een omstandigheid waar de Raad van State overigens vooraf niet van op de hoogte was gesteld — maar ook de overige bestuursleden lieten zich niet zien. Dit is geen incident: ook tijdens de eerdere zitting bij de Rechtbank Den Haag op 23 april 2025 verscheen er niemand van het bestuur.

“Dat een bestuur wel een procedure start, maar vervolgens herhaaldelijk niet op komt dagen bij de behandeling ervan, is op zijn zachtst gezegd een zeer vreemde gang van zaken. Het komt over als een belediging jegens de eigen leden van de bewonersvereniging en alle andere betrokkenen die veel tijd, energie en inspanning in deze kwestie hebben gestoken.”

Uitspraak volgt

Alle aanwezige partijen hebben uitvoerig hun standpunten kunnen toelichten. De Raad van State heeft laten weten dat de schriftelijke uitspraak binnen zes weken zal plaatsvinden. Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen op de voet en zullen wij u direct informeren zodra de uitspraak er is.

Lees ook de eerdere uitspraken en achtergronden via onderstaande links:

Abonneer je hier op op onze maandelijkse nieuwsbrief